همشهری آنلاین: نمایشگاه عکس نمایش "زندگی و مرگ مارینا آبراموویچ" به کارگردانی رابرت ویلسون کارگردان نامدار آمریکایی و با بازی مارینا آبراموویچ پرفورمنس آرتیست شهیر صربستانی در سی‌امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر برپا می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، نمایشگاه عکس آخرین اجرای رابرت ویلسون به نام "زندگی و مرگ مارینا آبراموویچ" توسط امید هاشمیان دانشجوی دکتری فیزیکال تئاتر سوربون فرانسه، برای اولین بار در جشنواره تئاتر فجر برپا می‌شود.

این نمایشگاه شامل 30 قطعه عکس سیاه و سفید و رنگی اشت که از 5 تا 11 بهمن ماه در سالن انتظار تماشاخانه ایرانشهر خانه هنرمندان برگزار خواهد شد.

پروژه نمایش "زندگی و مرگ مارینا آبراموویچ" از سال 2008 بر اساس خاطرات و روز شمار زندگی و عکس‌های مارینا آبراموویچ آغاز شد و در سال 2010 برای اولین بار در ورک شاپی در شهر مادرید اجرا شد.

همچنین این اثر برای اولین بار در جولای سال 2011 (مردادماه 1390) در شهر منچستر اجرا شد.

امید هاشمیان از شاگردان و همکاران مارینا آبراموویچ و رابرت ویلسون با عکاسی از این اجرا برای اولین بار این آثار را در ایران به نمایش در خواهد آورد.

همچنین این هنرمند قرار است عکس‌های این نمایشگاه را به همراه طرح و دکورهای رابرت ویلسون و نت‌های موسیقی این اثر در آوریل سال 2012 (اردیبهشت سال 1391) در روتردام هلند به نمایش بگذارد.

رابرت ویلسون، متولد ٤ اکتبر ١٩٤١ در تگزاس آمریکا است.

ویلسون در کودکی دچار نوعی عقب‌ماندگی زبانی بود و در هفده سالگی بر این بیماری غلبه کرد.

او اولین درس‌های خود را در مدرسه تئاتر برای کودکان در زادگاهش فرا گرفت و در دوره دانشجویی در پروژه‌های مختلف تئاتری شرکت کرد .

ویلسون یکی از پرکارترین و جهانی ترین کارگردانان تئاتر معاصر جهان است. پروژه‌های او در اکثر کشورهای جهان به روی صحنه رفته است.

ویلسون همچنین نقاش و مجسمه‌ساز نیز هست و بیش از ٦٠ نمایشگاه از آثار او در جهان برگزار شده است.

از سویی دیگر مارینا آبراموویچ پرفورمنس آرتیست صربستانی که از او به عنوان "مادر هنر اجرا" نام برده می‌شود از سال 1970 میلادی به هنر اجرا روی آورد.

اجراهای او شخصی و به لحاظ فیزیکی پرمخاطره هستند. او در اجراهای خود کنش‌های زندگی روزمره و در عملکردهای عادی زندگی را ملاک قرار می‌دهد تا به این وسیله قدرت نهفته در این اعمال را افشا کند.

اغلب آثار آبراموویچ از خطرناک ترین اجراهای دنیا هستند و مشارکت تماشاگران و حس خشونت بالقوه آنها را مورد هدف قرار می‌دهد.

سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از تاریخ 5 تا 22 بهمن سال جاری به دبیری رحمت امینی برگزار می‌شود.

کد خبر 156538

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز